Uppgift- förändra världen!

Skapa publicitet i media - förändra världen!

1. Välj en fråga

Välja något ni skulle vilja förändra för att skapa ett mer hållbart samhälle. Finns det någon aktuell fråga på skolan eller i kommunen?

Förslag på frågor att skapa kampanjer kring:
      • Mer vegetarisk och ekologisk mat i skolmatsalen
      • Källsortera mer på skolan
      • Minska svinnet i matsalen
      • Minska biltrafiken till skolan
      • Sätt solceller på skolans tak
      • Minskat resursslöseri på skolan, till exempel när det gäller papper, el och värme
      • Ökat elevinflytande

2. Arbeta vidare med frågan

Diskutera följande frågor i gruppen. Glöm inte att anteckna!
      • Varför är frågan viktig?
      • För vem är frågan viktig?
      • Vilken förändring vill vi åstadkomma?

Sök på nätet för att svara på:
      • Har frågan uppmärksammats tidigare?
      • Hur och på vilket sätt har frågan uppmärksammats?
      • Vad har uppmärksamheten resulterat i?

3. Kolla in andra kampanjer
Titta på de filmerna Att fånga medias intresse och Att lyckas med en kampanj. Kolla även in ungdomsorganisationerna Fältbiologerna och PUSH Sverige. På deras hemsidor finns flera kampanjexempel som har fått uppmärksamhet i media.

Diskutera följande frågor:
      • Varför fick de olika kampanjerna stor uppmärksamhet?
      • Vilka tips vill vi ge till den som vill skapa en lyckad kampanj med stor uppmärksamhet i exempelvis media?
      • Vilka tips skulle vi själva kunna använda i vår kampanj? Motivera!

4. Bestäm ett huvudbudskap
Nu är det dags för er att arbeta vidare med er fråga. Brainstorma och gör en mindmap för att arbeta fram ett huvudbudskap. Svara på följande:
      • Vilket är vårt huvudbudskap?

Diskutera budskapet med utgångspunkt i följande ord:
      • Nyhetsvärde
      • Lokalt intresse
      • Genomslagskraft
      • Förändringspotential

5. Intervjua nyckelpersoner
Maila eller kontakta nyckelpersonen för att boka en tid för intervju.

Förbered er på att intervjua nyckelpersoner. Fundera på:
      • Vilka frågor kan en journalist tänkas ställa?

Använd länkarna för att få inspiration:

Träna på att genomföra intervjuer. Några är journalister som ställer kniviga frågor till de som är talespersoner för kampanjen. Intervjun bör ta ca 5 min.

Intervjua nyckelpersoner.


6. Formulera en mediestrategi
Fundera över hur ni ska få genomslag i lokal media för att få politiker och andra beslutsfattare att agera i frågan. Börja med att svara på nedanstående frågor:
      • Hur väcker vi intresse för frågan?
      • Vilka ska vi kontakta (radio, tv, tidningar)?
      • Hur kan vi använda sociala medier i kampanjen?
      • Vad har vi för idéer som kan skapa uppmärksamhet och intresse hos allmänhet och media?
      • Hur vet vi att vi har lyckats? – Formulera mätbara mål och en plan för att följa upp målen!





Välj sedan ett sätt att väcka uppmärksamhet på. Kampanjidén och hur den ska genomföras, sammanfattar ni en mediestrategi. Det kan vara en punktlista som beskriver vad de ska göra och i vilken ordning det ska ske. Nedan finns några förslag på sätt att väcka uppmärksamhet:
      • Namninsamlingar
      • Demonstrationer
      • Egna undersökningar
      • Aktioner, till exempel flash-mobs
      • Utställningar
      • Textmaterial, till exempel affischer och flygblad

7. Skapa en affisch

Bestäm fokus. Vad är kärnan i er kampanj? Vad vill ni förmedla?

Tips från coachen:
      • Less is more. Tomt utrymme förstärker det som finns. Istället för att fylla er affisch med information kan det vara bättre att låta budskapets kärna stå för hela fiolen och låta det få extra mycket utrymme.
      • Använd intressanta typsnitt, men inte oläsliga. Exempel  på ett dåligt typsnitt.
      • Det finstilta. Man kan väcka uppmärksamhet genom att folk behöver gå närmre och läsa det mer finstilta.
      • Anpassa efter er placering. Beroende på var ni tänkt sätta upp affischen ställs olika krav på innehållet. Behöver ni locka in folk på håll eller visa en riktning på långt avstånd? Eller är det sådant som vanligtvis går under finstilt som är det viktigaste?

Använd lämpligt program för att skapa er digitala affisch t.ex. KeyNote.

8. Producera ett reportage

Producera ett filmreportage där ni berättar om er kampanj. Beroende på vad ni har valt för kampanj och huvudbudskap kan reportagen variera mellan grupperna. 

Nedan följer ett förslag på hur ni kan lägga upp reportaget:


  • Inledning. Ge tittarna en bakgrund till ämnet och sammanfatta kampanjens huvudinnehåll
  • Faktadel. Denna del är mest omfattande, den innehåller fakta och intervjuer med mera. Kan delas upp i olika sektioner.
  • Avslutande och sammanfattande del. Ge en sammanfattning av reportagets huvudpunkter och avsluta med att sammanfatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar